10 pasi pentru a te muta mai usor

Mutarea intr-o casa noua poate fi un moment de bucurie – in sfarsit ti-ai gasit locul potrivit – dar si o perioada aglomerata si stresanta, in care trebuie sa iei multe decizii. Pana ajungi sa te instalezi propriu-zis si sa bei prima ta cafea in liniste, ai o lista aproape interminabila de lucruri pe care trebuie sa le faci, pe langa impachetarea, transportul, despachetarea si organizarea a tot ceea duci cu tine in noul spatiu.

Din momentul in care am decis sa stau (stam) in chirie si am renuntat la gandul de a deveni proprietar :), trebuie sa recunosc ca m-am mutat de suficient de multe ori (6, mai exact) incat sa inteleg ca mutarea poate fi un demers dificil, consumator de timp si de energie. Cu timpul, si cu experienta, am constatat ca totul poate fi mai usor daca sortez lucrurile ”fara mila” inainte de a le pune in cutii/saci si daca le organizez pe categorii pe cele ramase.

Ai in plan sa te muti in urmatoarea perioada? Inainte sa te apuci de impachetat, iti recomand sa faci un exercitiu si sa iti imaginezi cum ai vrea sa te simti in noua ta locuinta. Procesul de mutare va fi mai usor deoarece, in principiu, iti vei dori sa iei cu tine doar lucrurile care se potrivesc in noua ta poveste. Pentru a-ti fi mai usor, ti-am pregatit o lista cu 10 pasi care te vor ajuta sa simplifici, sa organizezi si sa te muti mai repede.

10 pasi pentru a-ti fi mai usor cand te muti

  1. Incepe din timp (cu minimum 2 saptamani inainte) si planifica astfel incat sa nu intri in criza de timp: nu astepta pana in ultima clipa sa iti sortezi lucrurile si sa le organizezi in cutii sau saci. Incepe din timp cu cele de care nu ai nevoie in prezent, cum ar fi hainele si incaltamintea extra-sezon, cartile sau echipamentele pentru hobby-uri etc. Cu cat te apuci mai devreme si nu esti presat de timp, cu atat vei lua decizii mai bune, mai usor.
  2. Sorteaza (si impacheteaza) pe categorii: nu exista nicio alta modalitate care sa te ajute sa vezi atat de bine toate lucrurile pe care le ai, decat cea in care le aduni pe toate intr-un singur loc si le sortezi. Imagineaza-ti ca despachetezi si ca nu trebuie sa te intrebi de ce o parte din linguri sunt amestecate cu hainele copilului. Impacheteaza tot timpul obiecte similare.
  3. Propune-ti sa nu impachetezi nimic care nu-ti place (Does it spark joy?) si de care nu ai nevoie: daca nu folosesti un lucru acum sau nu l-ai folosit niciodata, sunt sanse foarte mici sa ii gasesti o utilitate in viitor. Intreaba-te daca ai nevoie de el suficient de mult incat sa merite efortul de a-l impacheta, de a plati pentru transportul lui si de a-l despacheta.
  4. Apeleaza la specialisti: daca trebuie sa demontezi mobila, masina de spalat, aragazul, cuptorul, plita, masina de spalat vase sau centrala termica, ar fi bine apelezi la specialisti pentru a reduce riscurile de a strica ceva.
  5. Servicii de transport si mutare: daca colaborezi cu o firma specializata in servicii de mutare, le poti cere sa se ocupa si de impachetarea lucrurilor pe categorii, cu conditia sa le fi sortat tu inainte. De asemenea, acestia iti pot pune la dispozitie si cutiile din carton necesare pentru impachetare astfel incat sa nu fii nevoita sa mai faci un drum pana la magazinul de bricolaj.
  6. Ia in considerare greutatea obiectelor cand le impachetezi: daca colaborezi cu o firma, verifica inainte daca aceasta are reguli privind greutatea cutiilor/sacilor. Chiar si in cazul in care te ocupi tu de transport, ai grija sa fie o greutate rezonabila astfel incat sa nu ramai cu spatele intepenit dupa ce ai carat 5 saci cu carti. Mi s-a intamplat si nu este deloc placut.
  7. Doneaza sau vinde lucrurile de calitate, care sunt in conditii bune si de care nu mai ai nevoie sau care nu iti mai plac. Fie ca alegi sa le donezi unui ONG, unui prieten sau unei rude, sa le duci in magazine care colecteaza hainele folosite (H&M, Zara, Intimissimi) sau sa le vinzi pe site-uri de specialitate (olx.ro, lajumate.ro), in Marketplace (Facebook) sau la yard sale-uri, este important sa te organizezi dinainte astfel incat sa ai suficient timp pentru tot procesul de vanzare.  Chiar daca alegi sa le vinzi online, tine cont ca iti va lua destul de mult timp sa faci poze, sa scrii anunturile, sa comunici cu potentialii cumparatori si sa te intalnesti cu acestia pentru predarea lucrurilor.
  8. Eticheteaza, eticheteaza, eticheteaza! Daca ai impachetat pe categorii, vei dori sa stii ce este in fiecare cutie si in ce camera trebuie sa ajunga. Pune o eticheta sau noteaza cu marker-ul direct pe cutie ce tip de lucruri sunt inauntru (tacamuri/pahare) si camera in care trebuie sa ajunga (dormitor, living, dressing, bucatarie etc.). Desi s-ar putea sa crezi ca iti vei aminti usor, tine cont de faptul ca vei avea multe de facut si iti va fi destul de greu sa stii ce este intr-o cutie pe care scrie ”Diverse”.
  9. Despacheteaza lucrurile cu intentia de a le gasi un loc in care sunt vizibile, usor de accesat si de intretinut. Daca descoperi ca ai adus lucruri de care nu ai nevoie, desparte-te de ele fara ezitare.
  10. Stabileste-ti un termen pentru a despacheta toate lucrurile: si pentru a elibera spatiul de cutiile folosite la mutare. Imediat ce iti vei pune totul in ordine, vei incepe sa simti ca esti Acasa.

Acasa trebuie sa fie locul in care iti recapeti echilibrul si energia, in care razi, te relaxezi si te simti bine. Totul poate deveni mai usor daca te inconjori de lucrurile care iti plac, care au o semnificatie pentru tine si care iti transmit o energie buna.

Te pregatesti de mutare? Cum ti-ai propus sa te organizezi?