Despre metoda KonMari, pe scurt

Cand oamenii ajung la mine pentru consultanta in organizarea casei (aka konmari-ing), de multe ori le este frica ca o sa ii fac sa renunte la mai multe lucruri decat isi doresc. Well, nu e deloc adevarat. De fapt, tu – proprietarul lucrurilor – iei toate deciziile despre ceea ce vrei sa pastrezi si ce pleaca din casa ta. Deoarece scopul metodei KonMari™ este de a pastra toate lucrurile care iti plac cu adevarat TIE.

PASTREAZA VS. ARUNCA

Metoda KonMari™ pune accent pe pastrarea lucrurilor care iti bucura sufletul, care iti plac foarte mult si pe care le folosesti, mai degraba decat pe renuntarea la ce nu-ti place. Schimbarea perspectivei te va ajuta sa treci mai usor prin proces, sa iei decizii mai repede si sa fii mai deschisa la intreaga experienta. Cand ne concentram pe aruncat, intreaga abordare capata o nota negativa, ca sa nu mai zis ca sunt sanse mult mai mari sa te intalnesti cu ”frica de viitor” (daca o sa am nevoie de ele curand) sau cu sentimentele de vinovatie (daca o sa afle oamenii care mi-au daruit x lucru si o sa se supere pe mine) care iti vor da mari batai de cap.

KONMARI ≠ MINIMALISM

Metoda KonMari este adesea comparata cu minimalismul. Lucru care nu-i deloc adevarat. Cu toate ca poti combina metoda KonMari cu minimalismul (daca asta iti doresti), KonMari nu stabileste un numar de lucruri pe care ar trebui sa le pastrezi. S-ar putea sa ajungi sa pastrezi multe, pentru ca iti plac foarte mult, sau doar cateva. Depinde doar de tine. Eu, personal, nu sunt un fan al numerelor cand vine vorba de cate lucruri trebuie sa pastrezi deoarece fiecare casa este diferita, la fel cum fiecare om este unic. Numarul ideal pentru mine s-ar putea sa nu se potriveasca stilului tau de viata si atunci de ce sa punem o presiune inutila pe umerii tai? So, singura formula care functioneaza aici este cea a abordarii personalizate.

ETAPE & PRINCIPII KONMARI

Acum că am clarificat cateva mituri despre metoda KonMari si am eliberat drumul, sa vedem la ce e util sa te uiti si de ce e bine sa tii cont, daca doresti sa aplici metoda KonMari™ singura. Etapele si principiile se aplica indiferent de dimensiunile casei sau numarul de oameni care locuiesc in ea, daca este proprietatea ta sau stai in chirie, daca stii sau nu sa faci ordine. By the way, ordinea nu se dobandeste genetic, se invata 🙂

Sa incepem.

A. PREGATIREA

  1. Aloca timp si programeaza: ia-ti in jur de 4 sau chiar 5 ore pentru prima etapa. In acest fel o sa poti analiza/sorta o cantitate mare de lucruri si vei vedea impactul pe care il produce metoda. Sentimentul acesta te va motiva sa continui si in zilele urmatoare.
  2. Ia-ti angajamentul: treci in calendar intervalul pentru konmari-ing 🙂 Adica, ia-ti angajamentul si respecta-l. La finalul fiecarei sesiuni, programeaza-ti urmatoarea etapa tot in calendar si pune-ti reminder cu o zi inainte, sa nu fii luata pe nepregatite.
  3. Fara observatori sau comentatori: doar tu cu tine. Daca locuiesti cu cineva, programeaza-ti sesiunea astfel incat sa fii singura acasa. Asa o sa iei decizii oneste, fara influenta externe, si o sa treci mult mai repede prin proces.

B. SORTAREA (SAU SIMPLIFICAREA)

  1. Sortează pe categorii: haine, carti, hartii, komono si memorabilia (amintiri) si respecta ordinea ca sa iti exersezi abilitatea de a lua decizii. Daca valoarea functionala a unui lucru (vezi hainele) este mare, ai nevoie de mai putin timp si energie sa decizi ce faci cu el vs. situatia in care trebuie sa decizi daca pastrezi un lucru cu valoare emotionala mare (de ex. micile opere de arta ale copiilor).
  2. Cutii si saci de gunoi: este bine sa ai la indemana cateva cutii de carton si saci de gunoi pe care sa le folosesti pentru lucrurile care pleaca: ce daruiesti, ce donezi, ce vinzi, ce reciclezi. Asa economisesti timp si energie deoarece nu trebuie sa mai treci o data prin tot, la final.
  3. Scoate din casa: dupa fiecare sesiune KonMari, pune lucrurile care pleaca intr-un singur loc (eu ii zic zona buffer sau tampon) sau scoate-le din casa cat de repede poti. Oricum nu ai foarte mult spatiu. In plus, nu vrei sa le dai ocazia celorlalti oameni din casa sa inceapa sa umble prin cutii sau pungi  si sa puna intrebari de genul ”sigur nu vrei sa mai pastrezi asta? imi amintesc ca iti venea bine  cand ne-am cunoscut (acum 15 ani).”, si sa o iei de la capat. Sau sa ajunga lucrurile tale la ei, chiar daca ei nu au nevoie de ele. In cazul acesta se aplica foarte bine principiul ”out of sight, out of mind”.
  4. Nu muta lucrurile in casa alor tai sau la prieteni: decat daca stii ca isi doresc sau au nevoie de ceva in mod deosebit. Nu trimite lucrurile pe care nu le mai doresti ”la mama” si nu le da prietenilor, fara sa ii intrebati inainte daca au nevoie sau daca le plac cu adevarat. Nu mutam ”bagajul” nostru la altii, doar pentru ca noua ne este foarte greu sa ne desprindem de el. De cele mai multe ori, oamenii din jurul tau nu au nevoie de lucrurile tale, insa le vor accepta pentru ca nu pot spune ”nu” sau pentru ca le este teama ca le vei arunca. Faptul ca le muti in alt loc, de unde le-ai putea lua ulterior, nu face decat sa intarzii si mai mult procesul. La un moment dat, tot va trebui sa te ocupi de ele, mai ales de cele pe care le trimiti ”la parinti”.

C. DEPOZITAREA

  1. Compartimenteaza: foloseste cosuri si cutii pentru depozitarea lucrurilor. De cele mai multe ori sunt deja in casa, nu trebuie sa le mai cumperi. Depoziteaza lucruri asemanatoare sau din aceeasi categorie, impreuna. O sa iti fie mai usor sa le vezi, sa le iei din sertare si, mai ales, sa le pui la loc. Si asa cresc sansele sa ramane in ordine.
  2. Depoziteaza pe verticala: aproape orice poate fi depozitat pe verticala. Te va ajuta sa vezi si sa iei lucrurile mult mai usor. Uite AICI un video despre cum poti impaturi si depozita hainele pe verticala.
  3. Fara lucruri pe podea: incearca sa depozitezi lucruri astfel incat sa fie la nivelul ochiului si cat mai departe de podea. Foloseste-te de spatiul pe inaltime al peretilor sau al dulapurilor cat de mult poti. De exemplu, poti folosi panouri perforate (my favorites) sau rafturi suspendate. Creeaza un aspect mai putin inghesuit si iti va fi mult mai usor cand faci curat.

And here we go 🙂

Sper sa te ajute si sa iti dea curaj sa incepi propria calatorie KonMari!  Ti-am pregatit si o lista KonMari pe categorii de lucruri ca sa iti fie mult mai clar in ce ordine sa faci ordine. O poti descarca de AICI.

Last but not least, sa ai rabdare cu tine si cand simti ca ai obosit, opreste-te si continua a doua zi.