Cand lucrez de #acasa, cum fac sa impac si capra si varza?
- Multi lucram deja de ceva vreme de acasa, din bucatarie, dormitor, living sau chiar din baie (real story). Casa a ajuns sa joace in perioada asta multiple roluri – e si gradinita, cresa sau scoala, dar si sala de sport, cabinet de terapie, sala de sedinte, birou. Cu atatea activitati desfasurandu-se in acelasi numar de metri patrati, ce putem face sa ne pastram mintea limpede si sa fim, pe cat posibil, eficienti si productivi?
- Din noiembrie 2018 lucrez de „acasa” si m-am gandit sa impartasesc cu voi ce fac (aproape) in fiecare zi ca sa nu ma pierd in sirul tentatiilor din jur si sa ma concentrez pe ce am de facut.
- Stiu ca ati mai auzit asta in ultima perioada insa incercati, pe cat posibil, sa gasiti un spatiu in casa in care sa va „instalati” biroul, chiar si un coltisor, evitati TV-ul si stati departe de bucatarie.
Cand am inceput sa muncesc de ”acasa”, nu ma gandeam ca o sa fie si fizic de ”acasa”. Eu ma visam in cafenele si in working place-uri inconjurata de oameni, cu zarva in jur, cu idei care leviteaza deasupra capului meu, insa visul de-o vara n-a durat foarte mult. Dupa mai multe experiente nefericite care m-au scos din starea de visare, m-am hotarat sa-mi organizez biroul acasa si sa-mi creez o rutina care sa ma ajute sa fac treaba, pe bune. So, daca muncesti remote sau permanent de acasa, am cateva sfaturi care ti-ar putea fi de folos in perioada acesta, dar si dupa ce se termina criza.
1. Continua cu rutina de dimineata.
Perioada de schimbare si de acomodare poate fi dificila atunci cand incepi sa muncesti de acasa, insa cel mai bun sfat pe care ti-l pot da este urmatorul: urmeaza aceeasi rutina pe care obisnuiai sa o ai atunci cand mergeai la birou. Trezeste-te la aceeasi ora, fa dus, ia-ti micul dejun, schimba-ti hainele. Bine, nu trebuie sa te imbraci in costum si nici sa-ti pui cravata, insa te sfatuiesc sa nu ramai in pijamale. Pe mine ma ajuta foarte mult sa intru in mood-ul de munca si sa nu o lalai prin casa.
2. Stabileste o zona de lucru.
Amenajeaza-ti un spatiu dedicat pentru birou sau improvizeaza unul, daca este o chestiune temporara. Eu mi-am instalat biroul in living – avem o masa destul de mare care-i asezata chiar in centrul camerei, astfel incat sa putem folosi toate laturile, lumina e relativ decenta si pot „izola” zona, daca am nevoie de liniste. Insa, daca spatiul este mic (si ma gandesc aici la o garsoniera), foloseste unul dintre colturile camerei, de exemplu cel mai apropiat de fereasta, sa ai si avantajul luminii naturale. Poate nu ne dam seama, insa un spatiu dedicat pentru munca are o influenta foarte mare asupra productivitatii. Cand muncim de pe canapea sau din pat, suntem deseori tentati sa motaim, sa ne uitam la televizor sau pur si simplu sa trandavin. Nu ti s-a intamplat niciodata sa muncesti de acasa, sa te asezi in canapea si sa te trezesti cu mana pe telecomanda? Tentatia va fi mare, iar situatiile in care vom amana pentru mai tarziu ce avem de facut, destul de dese. Faptul ca am separat locul din care muncesc de restul spatiului ma ajuta sa am sentimentul ca “plec de la birou”, adica ca inchei cu munca si sa ma concentrez pe altceva. In pricipiu, revin aici doar daca mai am ceva super urgent de facut.
3. Asigura-te ca ai conexiune buna la internet.
Stiu ca in Romania noi nu prea avea problema asta, insa e bine sa ne asiguram ca avem o conexiune buna la net ca sa nu fim luati prin surprindere cand avem nevoie sa intram intr-o conferinta video si nu avem suficienta „banda”. In plus, s-ar putea sa ai nevoie de o viteza relativ buna sa poti incarca sau descarca fisiere sau diverse documente „mari”. Noi avem in contractul cu UPC-ul pana la 500Mbps si e suficient pentru doi oameni care lucreaza in acelasi timp. De asemenea, asigura-te ca ai un laptop bun si rapid. De data asta nu-l vei mai putea suna pe tipul de la IT sa vina sa te ajute atunci cand ti se blocheaza vreun program sau cand nu se inchide o aplicatie.
4. Stai departe de TV.
Te-as sfatui sa nu deschizi TV-ul cand muncesti. Daca vrei sa te concentrezi cu adevarat si sa fii productiv/a, evita sa deschizi TV-ul pentru ca tentatia este mare. Poate o sa zici ca te uiti dar putin (ya, ya) – doar 50 de minute, cat tine un episod din serialul tau preferat de pe Netflix – ca sa descoperi cateva ore mai tarziu ca esti tot in fata ecranului, frustrat/a ca ai ramas in urma cu ce aveai de facut si stresat/a ca nu o sa termini la timp.
5. Nu te „pierde” in treburi administrative.
Nu folosi momentul in care muncesti de acasa pentru rezolvarea treburilor personale sau administrative, doar daca nu cumva acestea faceau parte deja din programul tau de „lucru” :D. Si am in minte aici curatenia, spalatul rufelor, gatitul sau mici reparatii prin casa. Daca lucrezi cu liste, iti recomand sa nu combini ce ai de facut pentru birou cu ce ai de facut pentru tine sau pentru casa deoarece poate deveni stresant de urmarit. Tine cele doua liste separate: fa-ti treaba pentru birou in timpul zilei si programeaza-ti ce ai de facut pentru tine pentru dupa-amiaza sau pentru seara. Nu uita: este important sa continui sa muncesti ca si cum ai fi la birou, altfel s-ar putea sa descoperi la finalul zilei ca n-ai prea avut spor.
6. Stai departe de bucatarie.
Daca nu esti atent/a la ce mananci si cand mananci atunci cand muncesti de acasa, s-ar putea sa te trezesti cu cateva kg in plus intr-un timp relativ scurt si sa te intrebi ce s-a intamplat. Spun asta pentru ca tentatia sa tot rontai ceva este destul de mare – un sendvis acum, un castron de covrigei peste o ora, o punga de cipsuri dupa, si tot asa, fara sa iesi din casa, fara sa faci deloc miscare. Stiu ca este greu sa te abtii, insa iti recomand sa-ti urmezi rutina pe care o aveai la birou: mesele la ore fixe si sa te hidratezi bine.
7. Sport, sport si iar sport!
Recunosc ca sunt zile in care mi-as dori sa fac mai multa miscare. In general, alerg de cateva ori pe saptamana de la Piata Victoriei pana la Arcul de Triumf si inapoi. Este un fel de sportul meu preferat 🙂 Acum ma multumesc cu sesiuni de 20 de minute de aerobic de pe Xbox si yoga (cand si cand). Nu respect rutina intocmai, insa atunci cand ma misc, diferenta este cu adevarat vizibila – ma concentrez mult mai bine, sunt mai relaxata, parca mai creativa si mai inspirata. Insa, in zilele in care nu fac deloc miscare, simt ca n-am energie si parca nici chef sa ma apuc de ceva. Daca nu acorzi suficienta atentie, s-ar putea sa te gasesti in situatia in care te ridici din pat, mergi la birou, te intorci in pat. O rutina destul de neproductiva pentru corpul si mintea ta.
8. Cafenelele sunt locuri faine pentru socializare, cafea si intalniri, dar…
Nota: valabil pentru perioadele in care avem voie sa iesim din casa.
Cafenelele sunt locuri cu energie super faina, cel putin asa imi dau senzatia de fiecare data cand merg sa muncesc acolo sau cand imi iau o pauza. Am in jurul blocului patru cafenele, toate amenajate in acel fel cosy dupa care tanjeam cand mergeam in vacanta prin vest. Acum avem si noi de unde alege, fie ca vrem sa muncim de aici, sa ne stabilim intalniri cu clientii sau pur si simplu sa ne bem cafeaua dimineata. Daca iti place sa muncesti inconjurat/a de oameni, te sfatuiesc sa gasesti o cafenea care sa-ti placa, in care sa te simti bine. Cu toate acestea, nu iti recomand sa stai aici toata ziua. Am lucrat multe zile din cafenele (vezi Sturbucks-ul de pe Calea Victoriei) si pot spune ca, fara sa imi dau seama, ma trezeam ca miros toata a cafea, ca nu ma puteam concentra pentru ca oamenii din jur vorbeau foarte tare la telefon sau ca nu gaseam o priza libera sa imi incarc laptopul. In continuare mai merg sa muncesc din cafenele din cand in cand, insa am inceput sa le aleg cu grija – Matcha Bar este un loc fain de muncit, de exemplu.
Voi v-ati amenajat un birou acasa? Cum va descurcati in perioada aceasta?